Skip to main content

Caramel Macchiato mengidam punya pasal

Assalamualaikum.
Selamat berhujung minggu to all bloggers and readers



Hari ni macam stress sikit la, ada benda yang buat diri ni bengang sekejap dan rasa nak tendang orang ada, tumbuk orang ada nak gigit semua la. Tapi lastly cool down juga walaupun tabung sendiri berderai akhirnya. 

Tu diaaa bila rasa marah menguasai diri. Jangan contohi perangai buruk aku ni ye..
Tapi kalau nak ikut perangai yang pelik nan satu ni boleh...
Aku kalau dah tak boleh tahan sangat rasa marah tu dan tak nak susahkan orang, 
nak tambah keruh keadaan pecah barang semua tu, aku pegi cuci tandas. 
YES. Clean the toilet, tak pun cuci kain, atau cuci kasut.

At least, dah sental dinding, sental lantai, berus kasut semua tu kurang juga perasaan syaitan yang satu ni..heeiihh nasib la jenis cepat sejuk juga..


okay..okay..ni dah lari tajuk pula..
ala saje2 nak tambah perisa kat entri kali ni


Dah marah hangin satu badan, masa tu juga mengidam, teringin nak minum starbucks
minuman feveret selalu,.Caramel Macchiato

Tapi sebab malas nak jalan, bongkar barang kat dapur semua bahan nak diguna ada.

Apalagi teruskan misi la, cuma kurang ais je sebab plan nak buat blended punya
Sesuka hati suruh anak buah pegi kedai beli ais. eleh dorang tak ikut arahan tak dapat nak tumpang rasa nanti. haha ugut sikit bebudak ni.


Ni pun sebab gugel resepi then terjumpa satu blog akak ni yang buat minuman yang sama tapi versi hot la minum panas. 
Aku pula buat versi blended sebab nak sejukkan hati yang panas membahang 
hahahaha



Sumber rimadania
Thanks akak sebab berkongsi resepi ni


Jom laaa kita belajar cara buatnye..


CARAMEL SAUCE

1 cawan gula pasir (aku kurangkan ke setengah)
3/4 cawan air
1 sudu esen vanila
1/2 cawan heavy cream
2 sudu butter cair (aku tak letak)
secubit garam

Cara membuat:

1. Panaskan periuk, masukkan gula pasir dan air dalam periuk.
biarkan masak kejap sampai warna bertukar keperangan (jangan sampai hangus tau) then bila dah tukar warna slowkan api

2. masukkan heavy cream, garam, esen vanila dan kacau sampai sebati 
(aku tak letak butter ye)

3. lepas tiga minit, matikan api dan tuang ke dalam mangkuk




CARAMEL MACCHIATO

3 sudu nescafe (aku guna satu sachet instant coffee)
1 cawan low fat milk (panas)
2-3 titis esen vanila
1/2 cawan gula pasir


Cara membuat:

1. Bancuh instant coffee (nescafe), letak tepi

2. Blend susu, esen vanila dan gula pasir sampai berbuih

3. Masukkan bancuhan air kopi tadi dan blend sekali lagi

4. Tuang kopi dalam cawan dan biarkan buih penuh atas permukaan cawan tu. Drizzle karamel tu atas foam kopi tadi mengikut suka anda. Nak manis tuang lee bebanyak kaan
(yang ni tak menyempatnye, belum sempat karamel pekat aku dah drizzle atas foam tu. haha



Ini la ghupenyeee


Macam tak jadi pun ye juga...hahaha
sebabnya foam tu dah dikacau-kacau oleh my niece, aku pula dah siap dengan macchiato ni terus berdesap sambung masak kari daging.

Tak kisah la janji aku happy, perut aku yang mengidam starbucks/coffee bean segala tu dah tertunai.
Dalam masa yang sama aku boleh jimat duit. Satu mug atau medium size kat kedai mahal tu je dah berapa ringgit. Aku dah boleh jimat RM10-RM15 kaaan?

Kepada pencinta kopi seperti aku ni, kalau malas nak keluar tapi teringin, 
buat je sendiri kat rumah
Rajinkan diri google resepi 
Berlambak ada..
Selamat mencuba ya... 


Thanks for reading this entry

^_^











Popular posts from this blog

Winter Trip Jeju Island, Korea: Part 1

Assalamualaikum. Dah masuk tahun 2018, selamat tahun baru semua.  Banyak benda yang jadi dalam tahun 2017. Dari yang aku tak jangka, yang tak kesampaian, patah hati semualah. Yang paling tak sangka bila aku dapat juga curi masa untuk diri sendiri merawat hati yang terluka. chewwaaahh~ Kali ni nak share pasal trip musim sejuk aku dan geng travel si kakak ke Pulau Jeju sementara rasa teruja tu masih ada. Kitorang pun baru je balik tiga minggu yang lalu 16-19 Disember (semasa entri ni ditaip). Ceritanya, memang tak plan langsung nak keluar melancong untuk tahun 2017..sebab tahun ni merupakan starting point aku mula aktif dalam bidang fotografi secara serius. Banyak terlibat dalam ambil gambar job wedding, tunang, kenduri. Kembali aktif dengan kamera sebab masih belum dapat kerja yang tetap (hopefully soon to come). Dalam awal Oktober yang lalu, aku scroll timeline Facebook macam biasa, tuptup ternampak iklan dari page Air Asia mengkhabarkan yang route baru akan dibuk

Pesta Kaamatan (Sabah Harvest Festival)

Kotobian Tadau Tagazo Do Kaamatan! Hehehe...apakah yang sedang dibebelkan tu? opppss..saya bukan mencarut ar....ni la ayat yang paling femes orang sabah selalu cakap kalau tiba ja penghujung bulan Mei..mau tau kenapa? begini..ayat tu sebenarnya merupakan ayat macam ucapan la lebih kurang...ucapan sempena sambutan Kaamatan (satu pesta yang diraikan di Sabah) Tau apa pula tu pesta kaamatan?okay ni saya nak cerita latar belakang, sejarah, topik pasal festival ni..baca betul2 tau.. Latar belakang (sumber dari wikipedia) ^_^ Tadau Kaamatan Pesta Kaamatan atau nama lain iaitu (Tadau Kaamatan) atau di dalam bahasa Kadazan "Magavau" merupakan upacara perayaan khas untuk menghormati "Bambazon" iaitu semangat padi. Perayaan ini adalah amalan secara tradisi Kaum Kadazan-Dusun sejak zaman berzaman. Perayaan "Magavau" ini biasanya diadakan selepas selesai menuai padi . Pesta Kaamatan yang dirayakan dewasa ini telah diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan K

Sejarah nahas yang terburuk di Sabah

I'M A SABAHAN  Nahas udara tidak kira melibatkan kapal terbang atau helikopter, sememangnya mahu dielakkan semua umat manusia, namun ia berlaku juga kerana pelbagai faktor seperti mekanikal, teknikal, cuaca, landasan, masalah pesawat dan kecuaian manusia. Berikut beberapa kejadian nahas udara terburuk yang pernah berlaku di bumi Sabah, sebagai iktibar dan pengajaran kepada semua. Marilah kita sama sama mendoakan semoga roh kesemua mangsa dalam nahas itu, diberkati dan ditempatkan di kalangan orang Soleh. Amin. Tun Fuad Stephens, Ketua Menteri Sabah yang terkorban dalam nahas udara 7 Jun 1976. Nahas itu menggemparkan Malaysia dan dunia. Ketua Menteri Sabah, Tun Mohd Fuad Stephens dan 10 yang lain termasuk menteri kabinet, terkorban apabila pesawat Nomad milik Sabah Air, terhempas kira kira 2 kilometer dari landasan Lapangan Terbang Kota Kinabalu. Kejadian berlaku ketika pesawat hendak mendarat di Kota Kinabalu dari Labuan. Saksi mendengar dentuman di