Skip to main content

Winter Trip Jeju Island, Korea: Part 1



Assalamualaikum. Dah masuk tahun 2018, selamat tahun baru semua. 


Banyak benda yang jadi dalam tahun 2017. Dari yang aku tak jangka, yang tak kesampaian, patah hati semualah. Yang paling tak sangka bila aku dapat juga curi masa untuk diri sendiri merawat hati yang terluka. chewwaaahh~

Kali ni nak share pasal trip musim sejuk aku dan geng travel si kakak ke Pulau Jeju sementara rasa teruja tu masih ada. Kitorang pun baru je balik tiga minggu yang lalu 16-19 Disember (semasa entri ni ditaip). Ceritanya, memang tak plan langsung nak keluar melancong untuk tahun 2017..sebab tahun ni merupakan starting point aku mula aktif dalam bidang fotografi secara serius. Banyak terlibat dalam ambil gambar job wedding, tunang, kenduri. Kembali aktif dengan kamera sebab masih belum dapat kerja yang tetap (hopefully soon to come).


Dalam awal Oktober yang lalu, aku scroll timeline Facebook macam biasa, tuptup ternampak iklan dari page Air Asia mengkhabarkan yang route baru akan dibuka untuk laluan KL-JEJU secara direct flight. Dah terdetik macam best je ni kalau dapat pergi. Kalau tak dapat pergi Seoul, jejak ke Jeju pun jadilah. Harga tiket pula memang kaw2 punyer harga la bermula RM199 sehala dan return RM425.. Gilerr kau!! Murah tak murah? Bila lagi dapat pergi kan.. Aku dengan semangat terus mesej akak aku bagitau pasal promo tu blablabla..Rupanya dia dengan geng travel dia sebelum ni pun memang dah plan nak grab that chance sempena promo tengah hot lagi. Aku on the spot terus confirmkan aku nak join trip dorang kali ni. (masa ni dah mula kerja sekejap, tak fikir lagi pasal nak apply cuti segala) hahaha.. Walaupun tak dapat naik first flight pada 12.12.2017 (direct flight KL-JEJU secara rasminya) tapi kami dapat flight yang ketiga..dengan harga tiket yang murah macam tu siapa nak tolak kan?


Lepas dah confirmkan tiket flight tu, terus la merenung gambar winter

AWAL LAGI DAH VISUALIZE VIEW KAT JEJU..SEMANGAAT! :P


Maka dengan itu, bermulalah misi percutian musim sejuk kami berenam. Aku, (Jila a.k.a my sis), Amie, Ejay, kak Fa, dan Nasyat. Memandangkan dah beli tiket dua bulan sebelum, banyak preparation yang mesti dibuat, sebab trip kitorang masa musim sejuk..kena banyak baca info dari blogger, fb, yang dah pernah travel ke Korea lagi-lagi Jeju masa winter. Apa nak kena bawa, dari segi pakaian, makanan, dan juga perancangan perjalanan sepanjang 4 hari 3 malam kami kat sana nanti.

Disebabkan kami ke Jeju dalam pertengahan bulan 12, memang dah masuk musim sejuk pun. Tapi untuk pengetahuan korang, suhu sejuk di Jeju tak sama dengan suhu di Seoul yang lebih sejuk ke paras negatif (-0℃). Di Jeju, suhu paling sejuk yang sempat kami merasa hanya setakat ngam-ngam 0℃ tapi sejuk dia jangan cakaplah! Memang menggigil la sampai nak pegang air macam tak rela. Tak tipu. Kalau boleh nak duduk depan heater je terus. >_<

Ok macam teerrrlampau panjang pula intro kan..Maaf..maaf.. ok meh kita straight to the point jela.

Walaupun banyak dah blogger-blogger yang lain kongsikan tips untuk bercuti masa musim sejuk tak apa, kita kongsi juga di sini untuk panduan bersama. Mungkin ada yang belum pernah pergi Jeju juga kan macam kami yang 1st timer ni. sharing is a sign of concern. Masing-masing boleh dapat ilmu.



Tips persediaan percutian musim sejuk ke Jeju:


1. KENAL PASTI TEMPAT YANG KORANG NAK PERGI



Ok ini based on pengalaman sendiri. Sebab memang tak pernah dan tak ada langsung target nak ke Jeju, dan aku dipertanggungjawabkan untuk susun itinerary secara details dan searah (supaya driver nanti tak pening dengan route perjalanan kami, maka aku gigihla nak study tempat-tempat yang menarik yang ada di Jeju untuk kami lawat dan singgah. Kaji sikit pasal sejarah tempat, belajar kedudukan peta, anggarkan masa perjalanan kami dari satu tempat ke satu tempat. Sebabnya, kami tak gunakan sebarang khidmat tour guide sepanjang stay kat sana. kami bergerak sendiri (sewa kereta dan drive) based on itinerary yang kami dah atur. Kami pula guna konsep berpindah hotel sebab arah kami dari Jeju City ke Seogwipo dan ke Jeju City balik. Memang kena hadam peta dan tempatlah nampaknya. (rujuk peta diatas)


2. PEMAKAIAN DAN KEPERLUAN ASAS


WINTER COAT

Untuk rakyat marhein yang bukan tinggal di negara 4 musim, musim sejuk ni antara favorite season aku selain spring dan autumn. Dah nama pun musim sejuk, preparation tentang pakaian paling penting sebab kita yang akan keluar menghadap suhu sejuk jadi baju dan cara pemakaian kena tepat dan bersesuaian. Winter coat adalah benda WAJIB yang perlu ada. Tak kisah brand apa, kalau nak yang berkualiti beli di kedai yang ada jual lah. kalau nak bajet, di bundle pun ada jual tapi kena pandai pilih. Jangan main beli ja. Sama macam kalau nak beli di kedai contoh Winter Apparel. Kena tanya juga dekat staff di kedai tu winter coat yang sesuai dengan temperature semasa negara yang nak dilawat tu. At least pilih kain atau material yang tebal yang boleh cover sampai -10℃(in case lah suhu makin drop masa tu) . Taklah menggigil sampai ke tulang kalau pakai coat yang nipis.

contoh winter coat yang aku guna 
(pinjam abang punya je masa dia pergi Beijing dulu)



LONG JOHN @ HEATTECH

Dah pakai jadi sememeh ja rupa long john ni ahaha


Yang ni memang last minute beli..lagi dua hari sebelum flight baru kecoh nak cari, sebab masa survey kat Uniqlo Imago mall, harga mahal sikit. Jadi kitorang survey kat Goin Places (Winter Apparel) kat Centre Point mall pula dan luckily jumpa yang murah. Material kain pun puas hati. Boleh cover sejuk.

Bawa lebih baju t-shirt untuk lapis lagi-lagi kalau suhu dah makin drop. 
(kalau long john dan winter coat masih tak membantu tahan suhu sejuk)



GLOVES


Bukan setakat badan ja, kalau tangan korang pun sejenis kulit nipis tembus sampai ke tulang masa musim sejuk better bawa gloves yang tebal. Ada dua pilihan nak bawa yang jenis kain atau pun yang kalis air (waterproof) untuk elak basah. At least kalau gloves yang jenis kain basah bila kena terkena air atau salji yang dah cair, boleh tukar. Nak pakai balik gloves yang dah lembap basah tu, rasanya tangan boleh jadi beku kot. (yang hitam maroon beli kat Terranova dan kelabu kat Goin Places)


STOKIN



Digalakkan bawa lebih dan pilih kain yang tebal dan panjang sampai ke betis. Aku memang jenis cepat rasa gatal kalau cuaca sejuk yang teramat (sampai sekarang aku konfius kenapa) kaki yang kesejukan memang mengundang untuk digaru walaupun dah pakai stokin tebal.


MAFLA @ LONG SCARF


Yang ini pun sangaaaaat membantu di musim sejuk. Angin sejuk yang dah menampar-nampar muka tu aku memang tak tahan sangat. Nak bercakap pun susah sebab boleh rasa kulit muka kering dan mengeras. Jadi kegunaan mafla atau long scarf korang boleh pakai dan lilit di muka untuk cover dari kesejukan. Nanti taik hidung pun boleh jadi keras tauu.. hahahaaaaa

*kalau nak lagi senang bawa mask muka. Aku tak bawa dari Malaysia, ended up beli mask hitam di kedai Daiso masa kat sana. satu mask kena jual 1,000 KRW. 



KASUT

Sebab tak sempat nak beli winter boots sebelum fly tu, bantai jela pakai sneakers bermula perjalanan dari Sabah. BKI - KUL - JEJU..nak bawa kasut lebih memang takdan laaa ada space lagi dlm luggage (bawa luggage kecik je).

Tapi ikut dan terpulang korang kalau nak bawa winter boots. lagi better nak2 kalau korang pergi ke tempat yang penuh dengan salji tebal. And yes memang jalan akan jadi sangat licin kalau bukan pakai kasut yang sesuai..confirm korang jatuh bergolek la atas salji yang dah mengeras jadi ais hahaha



3. TOILETRIES

Untuk barangan mandian semua tu, aku bawa pencuci muka, sabun buku. Kat hotel, dalam tandas dah disediakan juga ubat gigi, sabun, syampu, berus gigi semua. nasib juga lah berus gigi + ubat gigi ada disediakan sebab boleh pula terlupa letak dalam beg. hahaha


LOSYEN + KRIM + UBAT ANGIN + VASELIN

Ini pun antara perkara yang sangat penting dan kena teliti. Sebab pergi masa winter, cuaca sejuk dari pagi sampai ke malam. Tak kisah la cuaca pagi panas, matahari tegak, terik ke muka tapi tetap sejuk juga wehhh...mulut berasap2 bila bercakap.. Jadi alatan dan keperluan diri memang penting. standby bawa losyen badan untuk elak kulit kering..kalau muka dah rasa kebas cepat2 calit losyen atau moisturizer kat tangan atau muka untuk elak kulit mengelupas. Tapi sebab masa pergi jari aku dah ada ekzema bila sampai Jeju makin kering sampai boleh luka dan berdarah.  


TISU + TISU BASAH + SANITIZER + BOTOL KOSONG

Sebab apa? senang guna bila nak 'answer the call of nature' atau nak poo poo ke nak shiiishiii ke. 
Kat Korea tak ada paip dalam tandas melainkan tandas (bidet) ada button function macam kat airport. Aku perasan masa kat sana ada tandas yang bidet akan ada sekali dengan button semua tu tapi mostly memang tak ada pun. Dan di sini pentingnya untuk bawa BOTOL KOSONG ke mana-mana anda pergi. Senang nak isi air dan bersihkan apa yang patut sebab kat sinki di luar tandas je ada air. 


UBAT-UBATAN

Pergi tempat orang yang jauh dari tanah air, sediakan lah payung sebelum hujan. Maksudnya untuk elakkan kita jatuh sakit di negara orang (alhamdulillah sepanjang di sana tak ada kejadian yang memudaratkan) bawa ubat-ubatan yang membantu perjalanan kita. Macam panadol, ubat gosok, minyak kapak atau balsam. ubat selsema pun kena ada in case tak tahan sejuk dan mula bersin-bersin nanti.. cepat2 lah makan ubat. 



* akak aku hidung dia sampai berdarah sebab suhu terlampau sejuk*



4. DUIT TUKARAN (KRW)


Kalau tak nak kelam kabut masa kat sana nak guna duit segala kan in case ada  emergency, better bawa siap2 duit Won dari Malaysia. Aku dengan akak aku kitorang share expenses tukar RM1400 dapat 370,000 KRW. Cukup dan memang bajet habis lah kitorang masa kat Jeju. tak shopping sakan pun. Sebab kitorang banyak guna Won juga kat sana, nak bayar kereta sewa, entrance fee tempat2 yang kami singgah dan beli jajan dan duit makan. Kena rajin tengok tukaran duit. Masa aku tukar kat money changer rate tinggi kot. :'(


RM3.73 = 1000 KRW

Tak dapat nak beli rate yang bawah 3.50.. 



5. KHIDMAT KERETA SEWA

Macam yang aku dah mention kat atas, winter trip kami ni memang berkonsepkan backpackers punya. Hari2 kitorang angkut luggage masuk dalam kereta sewa lepas check in, check out dan bergerak sendiri tanpa guna mana2 tour guide. Untuk kereta sewa, kawan akak aku Ejay yang urus dan booking. Sewa kereta dari web tapi booking je dulu. Bayar masa kat kaunter nanti bila dah sampai. Kami guna kereta sewa dari lotte rent a car. Ada shuttle bas dari airport untuk ke tempat pick up kereta sewa. Ada banyak lagi yang tawarkan servis kereta sewa untuk korang kalau nak driving sendiri di Jeju. Rajin2 google yerr :)





6. MAKANAN 


Kalau melancong tak kisah la ke mana pun dalam atau luar negara, bab makanan mesti akan jadi keutamaan. Makan di mana, nak makan apa.. Lagi2 kat tempat yang susah nak cari makanan halal. Cara selamat dan untuk jimatkan duit belanja, kami bawa stok makanan dari Malaysia. Akak aku masak dan bawa sambal hitam senang nak makan dengan nasi. Amie pula bawa nasi goreng kampung Brahim sekotak besar taaauu..Beli direct dari kilang lagi. haha.. tapi da keluarkan dari kotak dan letak dalam luggage yang memang khas untuk makanan..ada 18 pek dan dah bajet untuk kami 6 orang sepanjang 4 hari kat Jeju. 

Tapi memang sangat susah untuk mencari makanan halal di Jeju sebab salah satunya komuniti Muslim sangaaaat sedikit di sana. Berbanding di Seoul atau pun Busan yang memang dah expose dengan Muslim tourists ada tempat yang mudah nak dapatkan makanan halal. Contoh macam kat Itaewon, Busan pula berlambak seafood. Sebab tu anda kena hati-hati kalau nak mencuba makanan di Jeju. Makanan yang paling femes kat sana kebanyakan tentang Black Pork'. Hampir semua kedai makan boleh jumpa sign oink oink yang hidangkan menu tersebut. Jadi elakkan makan sebarang daging semasa bercuti di sana. Pilih menu berasaskan sayur atau seafood sahaja. 



7. PENGINAPAN

Sepanjang percutian 4 hari 3 malam di Jeju, kami bermalam di dua tempat yang berbeza. Hari pertama dan ketiga kami menginap di tempat yang sama iaitu Hotel Benikea yang terletak di Jeju City. Hari kedua check out dan bergerak ke kawasan lain iaitu Seogwipo dan di sana kami bermalam di SlowCiti Guesthouse. Penginapan kami booked melalui Traveloka.


Booking melalui Traveloka dapat voucher dan diskaun untuk bilik yang ditempah.


Recommended:

Hotel Benikea, Jeju City - view menghadap pantai dan laut, cantik! ada 7E di sebelah hotel

SlowCiti Guesthouse, Seogwipo - Berdekatan dengan kedai-kedai, night market (city view)




8. WIFI ROUTER + TRAVEL ADAPTER

Untuk wifi, kak Fa yang urus. Sewa kat kedai gadjet di KLIA2 untuk 4 hari bersamaan dengan RM67 (deposit RM200)

Travel adapter jangan lupa bawa. Power bank, plug adapter and make sure bawa plug yang betul. Suis di Korea adalah dua lubang macam yang di bawah ni.




9. INTERNATIONAL DRIVING LICENSE

Sebab kami sewa kereta dan bergerak sendiri tanpa hire tour guide. Ejay dah buat lesen memandu antarabangsa siap2 di Malaysia untuk membolehkan dia memandu di luar negara. Macam mana nak buat? Pergi ke JPJ, buat permohonan untuk lesen memandu antarabangsa dan cas dikenakan sebanyak RM150 untuk tempoh setahun. Pastikan lesen memandu antarabangsa ni dah dibuat sebelum korang travel. Kalau tak memang tak dapat lah nak sewa kereta dan feeling memandu di sebelah kiri.


Ada info yang aku terlepas pandang ke yang belum share lagi? 
Ehh mestilah adaaaaaa


YANG PALING PENTING SEKALI

|
|
|
|
|

TIKET KAPAL TERBANG + PASSPORT

Macam mana nak travel kalau pasport, ticket flight tak ada kan?? Aiguuuu

Jadi, korang kena stay alert dan rajinkan tangan untuk stalker web airlines kot2 rezeki dapat beli dan grab tiket yang murah kan. Ada promosi free seat ke, promo harga gedebuk ke tak kisah la dari mana2 airlines Air Asia ke, MAS, Korean Air dan yang lain lagi tu.

Passport pun jangan lupa bawak pula. Dah beli tiket kapal semua tetiba lupa bawa pasport bila nak lalu kaunter imegresen atau auto gate..tak ke nanti ada yang menangis terduduk bagaikan melukut di tepi kaunter :p sebab apa?..sebab dah termissed flight. 

JANGAN WEEEIII...

Boleh meraung nanti kat aiport habis segala duit burrrnnn! Jadi drama airport pula nanti. Dan pastikan kalau dah ada passport tu tempoh sah perjalanan masih valid dan untuk expired lama lagi, belum tamat tempoh dan daaaan....siapa yang jadi peminjam PTPTN tu check dan periksalah nama online dalam sistem.  mana tau pula dah ready semua tapi bila kat imigresen tak lepas sebab ada tunggakan.. nama dah blacklist pun. JANGAN!!

Bayar hutang okeey...nanti tak dapat nak keluar travel..melepasss

[peringatan untuk diri sendiri juga] hahaha



Oklah. Rasanya untuk perkongsian kali ini cukup untuk persediaan dan keperluan untuk bercuti masa musim sejuk. Next entry aku update tentang pengalaman perjalanan dan tempat yang kami lawat pula beserta itinerary yang lengkap. Stay tuned tau!

Kalau nak share any tips boleh la drop comment ye..

Thank you for reading.. ;')




Popular posts from this blog

Pesta Kaamatan (Sabah Harvest Festival)

Kotobian Tadau Tagazo Do Kaamatan! Hehehe...apakah yang sedang dibebelkan tu? opppss..saya bukan mencarut ar....ni la ayat yang paling femes orang sabah selalu cakap kalau tiba ja penghujung bulan Mei..mau tau kenapa? begini..ayat tu sebenarnya merupakan ayat macam ucapan la lebih kurang...ucapan sempena sambutan Kaamatan (satu pesta yang diraikan di Sabah) Tau apa pula tu pesta kaamatan?okay ni saya nak cerita latar belakang, sejarah, topik pasal festival ni..baca betul2 tau.. Latar belakang (sumber dari wikipedia) ^_^ Tadau Kaamatan Pesta Kaamatan atau nama lain iaitu (Tadau Kaamatan) atau di dalam bahasa Kadazan "Magavau" merupakan upacara perayaan khas untuk menghormati "Bambazon" iaitu semangat padi. Perayaan ini adalah amalan secara tradisi Kaum Kadazan-Dusun sejak zaman berzaman. Perayaan "Magavau" ini biasanya diadakan selepas selesai menuai padi . Pesta Kaamatan yang dirayakan dewasa ini telah diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan K

Sejarah nahas yang terburuk di Sabah

I'M A SABAHAN  Nahas udara tidak kira melibatkan kapal terbang atau helikopter, sememangnya mahu dielakkan semua umat manusia, namun ia berlaku juga kerana pelbagai faktor seperti mekanikal, teknikal, cuaca, landasan, masalah pesawat dan kecuaian manusia. Berikut beberapa kejadian nahas udara terburuk yang pernah berlaku di bumi Sabah, sebagai iktibar dan pengajaran kepada semua. Marilah kita sama sama mendoakan semoga roh kesemua mangsa dalam nahas itu, diberkati dan ditempatkan di kalangan orang Soleh. Amin. Tun Fuad Stephens, Ketua Menteri Sabah yang terkorban dalam nahas udara 7 Jun 1976. Nahas itu menggemparkan Malaysia dan dunia. Ketua Menteri Sabah, Tun Mohd Fuad Stephens dan 10 yang lain termasuk menteri kabinet, terkorban apabila pesawat Nomad milik Sabah Air, terhempas kira kira 2 kilometer dari landasan Lapangan Terbang Kota Kinabalu. Kejadian berlaku ketika pesawat hendak mendarat di Kota Kinabalu dari Labuan. Saksi mendengar dentuman di