Skip to main content

HIKING - Bukit Trig, Keningau.

Assalamualaikum..


Kali ni nak share pengalaman hiking di tempat jauh sikit dari tempat tinggal. Selalu hiking area KK seja kaaann...Kalau di KK macam hampir semua bukit yang selalu disebut orang sudah ditawan..

Antara bukit yang sudah berjaya di tawan:


  • Bukit Kopungit, Kepayan 
  • Bukit Botak, Sepanggar
  • Bukit Tirig, Tuaran
  • Bukit Nuluh Lapai Lapasan, Tuaran
  • Bukit Perahu, Tamparuli

Minggu lepas berkesempatan ikut kakak balik kampung keluarga angkat dia di Keningau..Asalnya memang datang sana sebab ada jemputan kenduri kesyukuran, tapi dah alang kan stay semalam tidur di rumah, esoknya plan hiking di bukit yg baru di buka trail/laluan untuk didaki.



BUKIT TRIG, APIN-APIN KENINGAU








Seawal lepas Subuh suda bangun semangat bonaa nak hiking. kihkihkih 




Tapi disebabkan trail ni baru, dan baru sangat dibuka jadi ramai lah pengunjung yang datang. Tapi serius! Ramai gila orang yang semangat juga nak hiking. Ada yang datang dari jam 5 pagi lagi..Hameek kaauu! Solat Subuh di bawah pondok kot . ahaha






Sebab masa da sampai pun ramai yang tengah naik, dan ramai juga yang on their way nak turun ke bawah kami disuruh untuk menunggu lepas daftar nama, Canggih tau sekarang hking kena daftar, tulis jam berapa naik jam berapa turun. Siap ada guide yg akan atur naik. Yela traik baru, karang naik sendiri ada yang sesat.

Laluan masuk memang mencabar dan sangat penat. Awal dah pancit! tapi tetap semangat. Then, da few laluan yang mental fizikal kena kuat sebab kita hanya berpegang dan berpaut pada tali. Tu kena guide ada sekali tolong pegangkan tali. Kalau nda memang terbabas la kau masuk atau jatuh ke hutan di bawah yang curam. Uiihh seram mak naaaakk!

Jomlah kita tengok gambar yeeee~~~

















Half before the peak. Jauh lagi perjalanan ni sebenarnyaa...fuuhh







 Antara trails yang terpaksa panjat menggunakan tali



 hujung peak ada lagi 3 bukit. hahaha


 rest sekejap


 Gayat tak??? Hahaa ni pun nak kena turun atau panjat naik terpaksa guna tangan dan berpaut pada tali. Nasihat hakak, kalau teringin nak record korang masa turun @ naik better la pakai helmet di kepala then sangkut go pro korang. Nak pakai phone, hmm kirim salam jela manatau phone da selamat jatuh ke bawah.


 last peak

 Yeaayyy! Da samapi di hujung puncak
(sebenarnya boleh lg sambung pi bukit sebelah tapi trails belum buka lagi)
Jadi inilah penghujung Bukit Trig, Keningau.

Selamat menawan puncak. yes!
Yang ni view masa mau turun. 
Gayat tu rasa kejap ada kejap hilang. Tapi overall im happy to have my footprint were left here.


 Hasil bergelumang dengan debu, pasir segala masa panjat. hahaha





Yes, we are done. 
TRIG HILLS the best! Buat wargaKeningau and Sabahan jangan kasi lama okeeyy

Next, Bukit Lugas, Tinorindak, Crystal Hills

Uishh banyak lagi ni bukit mau di tawan. Slow and steady la kan.
Sudah kaki tagap, kuat baru pegi panjat Gunung Kinabalu pula. hehehe


Popular posts from this blog

Be Strong Hyunseung

I CAN'T BEAR TO SEE HIS CRYING LIKE THIS I'M CRYING TOO!! I know it's not nice to report news of someone death http://www.kstar10.com/view.htm?idxno=2012092010232327364 http://enewsworld.mnet.com/enews/contents.asp?idx=15518 But, still..Be strong Hyunseung..for your mom and your younger sister B2UTY always with you.. I know you need a lot of time to heal :( Rest in peace Mr.Jang I have to remove the gifs before  (Hyunseung dance with his late father)  to respect and concern..I'm sorry guys

B2ST TO RELEASE OST FOR DRAMA "BIG"

GOOD NEWS FOR B2UTIES!! Ahead of their comeback, B2ST will be participating in the OST for KBS latest drama ‘Big’. B2ST will release their OST track titled “Hated Person” on the midnight of June 11th. “Hated Person” was produced by Sweetune, the composers behind KARA’s “Mister”, “Step” and INFINITE’s “Be Mine”. The song is described to be a refreshing combination of synth and guitar sounds perfectly fit for the bright atmosphere of ‘Big’. Sweetune said, “B2ST’s ‘Hated Person’ is a refreshing track that will be a perfect fit for the hot summer.” B2ST also stated, “We’re glad to show a new side of B2ST through a new song for the first time in a while. Please show your interest and support in the OST and for ‘Big’.” Do you excited? Let's have high five together! ^__^ I miss them soo much! Their voice will rockin my day again B2ST  ♥   B2UTY Let's wait and keep support Their comeback is around the corner^^ ...

Winter Trip Jeju Island, Korea: Part 1

Assalamualaikum. Dah masuk tahun 2018, selamat tahun baru semua.  Banyak benda yang jadi dalam tahun 2017. Dari yang aku tak jangka, yang tak kesampaian, patah hati semualah. Yang paling tak sangka bila aku dapat juga curi masa untuk diri sendiri merawat hati yang terluka. chewwaaahh~ Kali ni nak share pasal trip musim sejuk aku dan geng travel si kakak ke Pulau Jeju sementara rasa teruja tu masih ada. Kitorang pun baru je balik tiga minggu yang lalu 16-19 Disember (semasa entri ni ditaip). Ceritanya, memang tak plan langsung nak keluar melancong untuk tahun 2017..sebab tahun ni merupakan starting point aku mula aktif dalam bidang fotografi secara serius. Banyak terlibat dalam ambil gambar job wedding, tunang, kenduri. Kembali aktif dengan kamera sebab masih belum dapat kerja yang tetap (hopefully soon to come). Dalam awal Oktober yang lalu, aku scroll timeline Facebook macam biasa, tuptup ternampak iklan dari page Air Asia mengkhabarkan yang route baru akan d...