Skip to main content

Winter Trip Jeju Island, Korea: Part 2

Hai..
Ok kali ni buat sambungan dari post yang lepas..
From the day we depart to Jeju from KL and the next action..

Beware of another long post here.. :)

DAY 1 (16.12.2017)

Actually aku dan akak aku, kami dah sampai KL 15 haribulan lagi, flight kami dari KK jam 5 petang but delayed for half an hour..lambatlah kami sampai KLIA2 almost 8 PM macam tulah.. Tapi dia sempat lagi gerak gi UKM hantar barang dan tinggal aku tersadai sorang2 sambil tunggu dia datang balik. Geng yang lain (kak Fa, Ejay dan Nasyat) dorang naik flight dari Kota Bharu sampai KLIA2 pun dalam jam 11PM .. terus je gerak jumpa dorang kat Starbucks (departure hall), sebab 1st jumpa kan..kita icebreaking je apa yang patut.

Lebih kurang sejam lebih lepas tu akak aku sampai dengan Amie sekali (geng bawa Nasi Brahim) kitorang. briefing sikit pasal trip kitorang dan ready nak chek in + drop luggage.. nasib takde yang lebih kilo..ahaha

our 1st group selfie
(From left: Nasyat, aku, Amie (depan), Zila, kak fa dan Ejay)

Disebabkan flight awal pagi, tak sempat pun nak tidur..Lepas dah settle check in, drop luggage kitorang pun masuk la balai berlepas. Si kakak dengan yang lain lepas je lalu auto gate..Bila turn aku tak pula lepas padahal dah dua kali cuba.. masa ni dah cuak takut tak lepas imigresen je sebab PTPTN (kononnya)..tapi aku dah clearkan nama sebelum tu, macam impossible pula tak lepas..Kena la pindah beratur panjang dekat kaunter yang ada pegawai. Tunggu satu hal lagi, lambat sebab masa ni banyak jemaah umrah nak check imigresen juga nak berlepas flight pagi..yela musim umrah kan banyak je tengok jemaah beratur kat airport. Dah sampai turn aku, sekali lagi cuak bila pegawai yang tengok pasport tu belek2 je kita punya sambil tanya soalan "Ohhh pergi Jeju..Jeju kat China eh? pergi study ke bercuti? aku be like WHAATT??? hahaaa

Buat lawaklaaaaa abam imigresen tu...aku nak gelak2 pun tak jadi sebab nervous kalau2 la pasport tak lepas..sekali soalan cepu emas pula dia tanya. hahaa dengan muka masih cuak jawab kat Korea la bang..maybe staff2 kat airport banyak lagi tak tahu kot flight direct KL-Jeju tu sebab yela baru lagi dibuka.

Dah settle semua, passport pun alhamdulillah lepas... lega rasanyaa...tak sabar nak masuk tandas nak mandi nak tukar baju sebab dah lama pakai baju yang sama dari KK lagi. Nasib tak rushing nak masuk kapal, sempat solat Subuh semua. Sebelum jam 7 pagi dah ready nak masuk kapal..

Depart to Jeju...wehoooo..

Tapi tak ada sangat nak dibuat sepanjang flight tu kami bantai tidur jelaaa...bila turn makanan ready to served baru bangun sebab Ejay memang booking sekali makanan untuk kami semua. Kapal pula memang banyak pelancong Korea, nak balik kampung sekali kot..ahaha

Menu dalam flight kitorang
(teringat sorang budak Korea tu duduk seat di laluan tengah dok usha baiikk jer tengok kitorang makan eskrim tu..sampai serba salah nak makan sebab dia asyik tengok je)

Akak aku pula mulut puaka tak boleh blah sebelum announcement landing tu, dari atas lagi dia dah bising mana landasan, sebab kapal tu lalu atas lautan je dari tadi tak nampak daratan pun.siiooottt~~ Rupanya landasan dorang di hujung2 tebing lautan laa baru nampak..aku pun cuak juga sebab takut TERimagine yang bukan2 karang..

view dari tingkap

lepas dah selamat landing atas daratan

And after 6 hours, we safely arrived and landed in Jeju..like waaaa betul ke dah sampai?

Masa ni cuaca dalam 6-9 darjah celcius ke macam tu..keluar kapal je terus pakai winter coat sebab dah terasa sejuk. Aku, kakak dengan Amie lupa nak isi form imigresen yang dah dibagi dalam kapal sebab layan tidur...bila dah beratur dalam barisan kat airport tu baru kitorang gelabah nak isi, ada sorang staff suruh kitorang ambik masa kejap untuk isi form sebelum boleh lepas keluar. Nasib la tak lama proses di airport dorang ni, maybe sebab tak banyak flight international kan (Jeju airport ni kiranya domestic airport) di Korea sama macam Gimpo airport..laluan yang nak ke Jeju, Busan. Tak besar macam airport antarabangsa Incheon..

Teruja bila dah nampak Hangul (korean words) sana sini :p

Yeaaayyy ..bukti yang dah sampai..

Masa ni mengharap la konon terjumpa retis kpop
(sebab ada event kpop di Shinwa world Jeju)

Too bad, retis kesayangan aku HIGHLIGHT dah sampai Jeju waktu pagi,
kami pula sampai dah petang

Lepas dapat beg semua kitorang keluar pergi tanya kaunter kat dalam pasal sewa kereta semua.. Kami kena ke kawasan parking bas di luar airport, menunggu shuttle bas untuk ke tempat kereta sewa (Lotte Rent A Car). Masa keluar airport kitorang semuaaaa jakun! sebab apa?

1. Cuaca makin sejuk
2. Bila bercakap masing2 keluar wap dari mulut (macam k-drama selalu tuuh)
3. SALJI TURUN WEEEHHH!! How lucky we are~!
Kami semua kecoh siap buat live FB, Insta semua tapi tak sempat pon nak lama2 sebab salji dah stop
(Even tak la lebat kan, merasa kejap juga lah, lepas tu hujan renyai turun)

we are the sisters >_<

Sambung perjalanan kitorang ke kawasan shuttle bas di luar aiport, masa ni memang angin sejuk gila. Nak cakap pun menggigil dengan snow pun turun malu-malu je

Kawasan parking bas

Lepas dah naik bas, gerak ke company kereta sewa tu jarak dari aiport mungkin dalam 5-10 KM kot. Dalam 10 minit macam tu dah sampai..

Dan masa kitorang sampai pun, snow turun lagi..dan lagi lebat banding kat airport..memang menampar-muka lah...dan sempat tadah rupa salji yang sebenar..
haha ais je pon..

rupa salji yang dah mencair...seciput je

Dah dapat kereta settle, dapat kereta seat untuk 6 orang tapi kat belakang letak luggage agak sempit jugalah..maka bergerak lah kami menuju hotel..anggaran masa nak sampai dalam setengah jam atau nak sejam juga kot..sempat la meninjau-ninjau tengok view Jeju City sebelum gelap.

GPS dalam kereta sewa..sangat membantu! Boleh taip nama tempat dan bagi the exact direction.
Nak lagi senang bagi masuk je no.gps tempat

Oh ya nak bagi info sikit pasal pemanduan dan tempat-tempat di Jeju..

Untuk pengetahuan, Pulau Jeju ni memiliki keluasan hampir tiga kali keluasan Singapura, kebiasaannya ambil masa selama empat hari untuk anda lawati hampir setiap lokasi menarik kalau menyewa kereta macam yang kami buat lah..Tapi itu pun tak cukup habis round lagi walaupun 4 hari stay..Kereta di sini pula dipandu sebelah kiri. Bagi yang belum biasa it's okay you will get used to it..View memandu yang lain berbanding di Malaysia yang drive di sebelah kanan. Kena patuh dan ikut had laju yang dah ditetapkan dan gps akan keep remind pasal had laju, bila ada bonggol dan juga speed camera. Nanti kalau terlanggar rules jalan raya kat sini tak pasal pula nak bayar denda dan saman. Kena beringat yeee.
Pemanduan di sini pun agak mudah sebab Jeju tak sarat atau semak dengan trafik. Tak akan sesat selagi berpandukan sistem GPS. Sistem GPS ni pula digunakan untuk memudahkan pelancong dan juga penduduk tempatan bergerak dan menuju ke destinasi pilhan. Bila dapat kereta sewa, jangan terkejut kalau tengok tulisan Korea a.k.a Hangul.. DIRECTION akan diberitahu in English.. masukkan no gps tempat yang hendak dituju. tapi boleh je request nak gps versi English kat kaunter sewa kereta nanti.

Kod lokasi di Jeju adalah +64
Jadi boleh masukkan nombor lokasi (gps) 7 nombor untuk tempat yang nak dilawati..

CONTOHNYA:

• Gwandeokjeong Pavilion – 728-8665
  • Jeju National Museum – 720-8000
  • Jeju Stone Park – 710-7731

• * Boleh google lagi untuk tahu no. gps tempat yang lain*

Patung batu simbolik di Jeju.. Dol Hareubang

Masa kami datang ada tempat yang baru lepas hujan jadi cuaca redup je..

View sepanjang perjalanan kami nak ke hotel..
    masa ni da masuk kawasan berdekatan laut lah.
    Hotel banyak, cafe, coffee shop, convenient store 7E dan sama jenis pun berlambak kat sini

Dalam jam 5 petang macam tu..akhirnyaaaa sampai juga di hotel kami..
    Benikea Hotel, Jeju City
    Masa ni dah hampir Maghrib memang dah nak gelap pun.
    Waktu korea sejam awal dari Malaysia = GMT +9.00 KST (Korea Standard Time)

Bilik Deluxe Twin Room
    Dengan view menghadap laut

Malam baru kami sambung keluar lepas dah mandi, solat jamak Asar dan Zohor, settle Maghrib semua (sebab bermusafir kita solat jamak je) mudah urusan. Mandi juga tau walaupun sejuk sebab dalam toilet ada heater. haha yang syioknyee dalam bilik pun tak rasa sejuk yang melampau sebab lantai dah standby pasang heater..good job la pihak hotel..sebab tau dah musim sejuk kan standby je heater supaya pelancong rasa selesa.

Aktiviti malam kitorang plan nak ke Dongmun Market nak cari makan sebab lapar..park kereta kat bawah shopping mall di sini (sebelah kanan)

Park entrance fee = 2,000 KRW

Tak jumpa tempat makan best, cuci mata masuk underground mall pula
    Jeju Jungang Shopping mall

Bersepah weeiii kosmetik kat sini..kedai yang famous brand sebelah menyebelah depan belakang je

Etude House, Innisfree, Mamonde, Nature Republic semualah yang femes kat sini..
    kedai2 baju, fashionista pun semua ada. Tapi kedai makan je kurang.

Lepas tu keluar pergi kedai Daiso kat sekitar kawasan berdekatan juga..Kedai Daiso kat sini dua tingkat tapi barang2 memang berbeza sikit arr dari Daiso di Malaysia. Aku sempat beli mask hitam je kat sini (my previous post ada mention). Dan masa tunggu yang lain beli barang, aku stay kat luar kedai ada la nampak sorang dua yang mabuk, dengan jalan tak betul nya. (normal view orang Korea keluar minum bila malam) tapi alhamdulillah tak ada perkara yang buruk pun jadi.

Sempat lah beli susu femes ni
    (Coffee, banana and strawberry flavor)

Pose, selfie kejap kat sini...
    bila dah settle semua baru perasan patung2 tu sebenarnya ada yang seksi nampak tits *uppps*
    O_O

Dah puas, penat tak larat dah nak merayau kitorang balik hotel je lepas tu.
    Singgah convenient store beli nasi putih, jajan sikit untuk makan kat hotel..tapi yang bestnya kedai 7E ke G25 ke semua ada sediakan microwave free untuk kita guna. nak panaskan makanan senang..

Contoh nasi putih yang kita boleh beli di kedai 7Eleven, atau G25 atau yang lebih kuranglah
    Kitorang ambil saiz yang kat tengah tu (2,100 KRW)
    Tapi ada harga lain kalau beli lebih dari satu, kiranya macam pek promosi la

Balik bilik hotel, kitorang sambung makan nasi, luckily ada sambal hitam akak buat dengan nasi goreng brahim tu..buat air panas minum coffee beli kat kedai tadi...Dah kenyang semua, masa untuk berehat dan tidur sebab esoknya nak check out ke Seogwipo pula. Mungkin penangan long flight (walaupun 6 jam lebih je) tapi tetap rasa penat, tak cukup tidur sebab sambung perjalanan lepas touch down dari aiport tadi.

Dengan itu, berakhir hari pertama kami di Jeju.

Banyak lagi nak di update..takpe kita slow2 je kot la ada yang nak pergi Jeju in future nanti boleh refer entry ni sebagai rujukan. Stay tuned for the next post ye..

Thank you for reading :')

Popular posts from this blog

Winter Trip Jeju Island, Korea: Part 1

Assalamualaikum. Dah masuk tahun 2018, selamat tahun baru semua.  Banyak benda yang jadi dalam tahun 2017. Dari yang aku tak jangka, yang tak kesampaian, patah hati semualah. Yang paling tak sangka bila aku dapat juga curi masa untuk diri sendiri merawat hati yang terluka. chewwaaahh~ Kali ni nak share pasal trip musim sejuk aku dan geng travel si kakak ke Pulau Jeju sementara rasa teruja tu masih ada. Kitorang pun baru je balik tiga minggu yang lalu 16-19 Disember (semasa entri ni ditaip). Ceritanya, memang tak plan langsung nak keluar melancong untuk tahun 2017..sebab tahun ni merupakan starting point aku mula aktif dalam bidang fotografi secara serius. Banyak terlibat dalam ambil gambar job wedding, tunang, kenduri. Kembali aktif dengan kamera sebab masih belum dapat kerja yang tetap (hopefully soon to come). Dalam awal Oktober yang lalu, aku scroll timeline Facebook macam biasa, tuptup ternampak iklan dari page Air Asia mengkhabarkan yang route baru akan dibuk

Pesta Kaamatan (Sabah Harvest Festival)

Kotobian Tadau Tagazo Do Kaamatan! Hehehe...apakah yang sedang dibebelkan tu? opppss..saya bukan mencarut ar....ni la ayat yang paling femes orang sabah selalu cakap kalau tiba ja penghujung bulan Mei..mau tau kenapa? begini..ayat tu sebenarnya merupakan ayat macam ucapan la lebih kurang...ucapan sempena sambutan Kaamatan (satu pesta yang diraikan di Sabah) Tau apa pula tu pesta kaamatan?okay ni saya nak cerita latar belakang, sejarah, topik pasal festival ni..baca betul2 tau.. Latar belakang (sumber dari wikipedia) ^_^ Tadau Kaamatan Pesta Kaamatan atau nama lain iaitu (Tadau Kaamatan) atau di dalam bahasa Kadazan "Magavau" merupakan upacara perayaan khas untuk menghormati "Bambazon" iaitu semangat padi. Perayaan ini adalah amalan secara tradisi Kaum Kadazan-Dusun sejak zaman berzaman. Perayaan "Magavau" ini biasanya diadakan selepas selesai menuai padi . Pesta Kaamatan yang dirayakan dewasa ini telah diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan K

Sejarah nahas yang terburuk di Sabah

I'M A SABAHAN  Nahas udara tidak kira melibatkan kapal terbang atau helikopter, sememangnya mahu dielakkan semua umat manusia, namun ia berlaku juga kerana pelbagai faktor seperti mekanikal, teknikal, cuaca, landasan, masalah pesawat dan kecuaian manusia. Berikut beberapa kejadian nahas udara terburuk yang pernah berlaku di bumi Sabah, sebagai iktibar dan pengajaran kepada semua. Marilah kita sama sama mendoakan semoga roh kesemua mangsa dalam nahas itu, diberkati dan ditempatkan di kalangan orang Soleh. Amin. Tun Fuad Stephens, Ketua Menteri Sabah yang terkorban dalam nahas udara 7 Jun 1976. Nahas itu menggemparkan Malaysia dan dunia. Ketua Menteri Sabah, Tun Mohd Fuad Stephens dan 10 yang lain termasuk menteri kabinet, terkorban apabila pesawat Nomad milik Sabah Air, terhempas kira kira 2 kilometer dari landasan Lapangan Terbang Kota Kinabalu. Kejadian berlaku ketika pesawat hendak mendarat di Kota Kinabalu dari Labuan. Saksi mendengar dentuman di